Sydesk

Web-hostingin palvelukuvaus



1. Palvelun toteutus


Hosting-palvelulla tarkoitetaan asiakkaan verkkosivujen toimintaan tarvittavan laite- ja ohjelmistoinfrastruktuurin tarjoamista.


Hosting-palvelu toteutetaan sijoittamalla asiakkaan kotisivut Sydesk Software Oy:n omistamalle ja ylläpitämälle palvelimelle. Tällä hetkellä käytettävä palvelintila on Nebula Oy:n tiloissa, Helsingin Ruoholahdessa.


2. Palvelun sisältö


2.1. Hosting-palvelun sisältö

Hosting-sopimukseen sisältyy seuraavat palvelut:

  • Tiedostojen ja tietokantojen automaattinen varmistus
    • Varmistukset kopioidaan toiselle fyysisesti eri paikassa olevalle palvelimelle
  • Vikasietoinen palvelinympäristö
    • Windows 2003 Server
    • Varmennettu sähkönsyöttö (UPS)
    • Peilatut levyt
  • Kerran tunnissa automaattisesti päivittyvä kävijäraportti
  • FTP-yhteys logien ja varmuuskopioiden siirtämiseen
  • Tarvittaessa nimipalvelut ja niihin tehtävät muutokset
  • Ohjelmaympäristö
    • Apache 2
    • PHP 5
    • MySQL 5
  • Palvelimelta on mahdollisuus lähettää SMTP-sähköpostia.
  • Rajaton määrä alidomaineja.
    • Esim. www.asiakas.fi, demo.asiakas.fi, jne.

2.2. Tekniset rajoitukset

Palvelun tekniset rajoitukset.
  • Asiakkaan käytössä olevan levytilan maksimikoko on rajoitettu kymmeneen (10) gigatavuun.
    • Koskee ainoastaan tiedostojen viemää tilaa.
    • MySQL-tietokannan maksimikokoa ei ole rajoitettu.

2.3. Tekninen tuki- ja ylläpitopalvelu

Tukipalvelu huolehtii palvelinympäristön ja tietoliikenneyhteyden valvonnasta ja virhetilanteiden korjaamisesta.

Tukipalvelun suorittamia tehtäviä ovat:

  • palvelinkoneen laitteiston toiminnan seuranta
  • käyttöjärjestelmän toiminnan seuranta
  • levytilan käyttöasteen seuranta
  • tietoliikenteen seuranta
  • SiteDesk-julkaisujärjestelmän toiminnan seuranta
  • tietokannan toiminnan seuranta
  • virhetilanteiden korjaaminen sopimuksen vasteajan puitteissa
  • datan varmuuskopiointi ja tarvittaessa palautus
  • ohjelmistopäivitykset

3. Palvelun käynnistäminen


Hosting-palvelusopimusta solmittaessa ja palvelua käynnistettäessä otetaan kantaa mm. seuraaviin seikkoihin:

  • tarvittavien domainien määritteleminen ja mahdolliset edelleenohjaukset
  • olemassa olevan sivuston rakenne ja mahdolliset "piilosivut"
  • uusien URL-osoitteiden muoto
  • julkaisujärjestelmään valmiiksi luotavat käyttäjätunnukset
  • sivukohtaiset päivitysoikeudet
  • palvelun koekäyttö
  • sivuston siirron ajankohta

4. Tietoturva


Sydesk Software Oy pitää turvallisuutta ja toimintavarmuutta toiminnan tärkeimpinä lähtökohtina. Näitä asioita pyritään edistämään mm. seuraavilla tavoilla:

  • palvelun tuottamiseen käytetään testattuja komponentteja
  • palvelinraudan vikatilanteesta toipuminen on testattu
  • palvelun ohjelmistotuotteiden yhteensopivuus ja toiminta on testattu
  • palvelimen tietoturva-asetuksissa on sallittu vain pakollinen
  • logitoiminnallisuudesta, varmuuskopioinnista ja muista teknisistä yksityiskohdista huolehditaan asian vaatimalla tavalla

5. Toiminnan seuranta


Palvelun toimintaa voidaan arvioida ja seurata Sydesk Software Oy:n ja asiakkaan yhteyshenkilöiden tapaamisissa. Tavoitteena on välittää palautetta palvelun toiminnasta, kehittää sitä ja puuttua aikaisessa vaiheessa mahdollisiin epäkohtiin.